Nuffnang Ads

Monday, December 8, 2008

Selamat Hari Raya Aidiladha

Salam AdilAdha ..

raya korban tahun nie cam bese laa.. mcm tahun2 yg lepas gak, aku beraya diperantauan. bezanye tahun nie, aku raya kat umah baru. umah je baru, baju raya baru takdak. so persiapan pun memula aku tak fikir nk wat pe pun. bila dah sembang2 ngan bf duk pikir nk gi mana raya tu, tup2 leh lak terfikir nak masak mcm2 :)) .. klakar pun ada neh.. kesemua menu nie aku masak sendiri yek.. diulang - masak sendiri. tak plan mende2 nk masak, bantai gi jer Pasar Besar Central tu, trus je beli barang2. taim tu laa baru nk plan masak pe. rasa cam meriah lak menu2 kan? walhalnye bukan ramai pun ajak member. tu pun kwn2 comot yg ada kat kl ni je hah. kalo ikutkan aku, ner laa de kwn yg beraya kat kl, sume lik kg.. sob sob!.. ni aku takde idea nk citer panjang, tgk je laa menu2 yg aku masak di mlm raya! hahahaha !


Menu/Juadah di Hari Raya - (clockwise): spagetti + kuahnye, agar-agar (hijau tuu kaler), popia goreng, kek cokelet, kuah kacang & nasi himpit, mihun goreng dan tembikai. close-up menu2 aku kat atas nie adalah seperti berikut (ikut pusingan jam) :





1. Kek Cokelet FadJue (suka2 je si comot aku neh bagi nama!) - actually kek nie kek segera berjenama Pitsburry je yakni kek yg takyah sukat2 letak itu ini pun. cara nk wat kek nie mudah yea, puan2. sila amik telur ayam sebanyak 3 bijik, pkul telur tu sampai lunyai..hahah! kalo rajin, leh letak aisen vanila skit, kasi wangi2. pastu masukkan minyak 1/3 cawan.. kacau lagi (sbb nie guna tangan jer, mana tah aku letak pembancuh kueh!), dan jugak letak 3/4 cawan air yea, gaul sama ngan tepung tu. dah sebati, letak lam acuan ikut suka korang la. disebabkan oven umah aku tu sedang2 muatnye, lantas aku pun guna laa acuan bulat neh. tu pun aku guna periuk .. bley? dan ini lah hasilnye. sunggoh enak dimakan ketika masih panas2 yea.. tapi aku tak brp mkn sb sbb cekelet..hehehe
2. Kuah Kacang (yg dimakan ngan nasi himpit) - ni menu aku carik lam majalah Rasa sbb aku dah lupe canner nk wat. bahan utk buat ni adalah seperti: kacang tanah, santan, gula melaka, serai, cili boh, bawang merah, bawang putih, garam skit.. sukatan dia ikut suka ati laa. letak sume lam satu puyuk dan tunggu mendidih .. nk pekat, masak lama laaa..

3. kuah spegeti - ni paling simple. potong bawang besar + bawang putih bentuk dadu, cendawan butang tu belah ikut suka, cili boh skit, daging cincang brand Ramly sebungkus, setin kecik pes tomato. tumis bawang tadi n cili boh ngan minyak skit lam periuk. dah garing, letak daging cincang. then dah garing, letak pes tomato. then masukkan air skit jee. bila dah agak pekat, letak cendawan tadi. ye itu dia, letak garam skit. dah pun siap!

4. Tetamu yg dtg beraya ptg tu - kat meja mkn: Megat (baju kuning), Epul dan Wawa. yg kat kerusi dpn: Ijai (bertopi), Wak (tersorok tgh2 pegang laptop) dan si Comot yg kena paksa pakai baju melayu. dorang sonot2 mkn tu hah, last2 dorang nak blah, aku pun tapaukan segala makanan tu utk dorang. haa.. licin sume masuk pastik, wak bekal balik lak..hahaha! kira ok laa pestaim wat 'open house' raya kan? tgk laa nanti2, wat open house @ house-warming lak.

so, dikesempatan ini aku ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA @ SELAMAT HARI RAYA QURBAN utk semua muslimin dan muslimat..

No comments:

Post a Comment